Stebru bouwt om te kunnen geven

Een gevestigde naam binnen de bouwbranche, maar bovenal: het voorbeeld van een hecht en betrokken familiebedrijf. Vastgoed ontwikkelaar Stebru werd vijftien jaar geleden, onder de rook van Rotterdam, opgericht door de gebroeders Steenbrugge. Dennis zat destijds aan de eetkamertafel waaraan het bedrijfsplan door zijn vader en oom werd uitgedacht. Het was dan ook geen verrassing toen Dennis enkele jaren later de overstap maakte vanuit de autobranche en zich aansloot bij het bedrijf. Wij spraken met Dennis over zijn familiebedrijf, schakelen ten tijden van een lockdown en over de samenwerking met STEEN010 voor de Steenbrugge Foundation.

Vrijwel ieder bedrijf voelt de impact van de coronacrisis. Hoe ervaren jullie dit als familiebedrijf?

‘Ook wij hebben ons moeten aanpassen. De eerste lockdown was voor iedereen schrikken en schakelen. Daarbij was het mooi om te zien dat er binnen de bouwbranche alles op alles werd gezet om door te kunnen gaan. Als bedrijf vergt dat ook de nodige creativiteit.’ Om de bouwwerkzaamheden te  kunnen hervatten werden de nodige maatregelen getroffen. ‘De bouwkeet moest plaats maken voor aparte ruimtes en er werd individueel geluncht in auto’s. De medewerkers op kantoor werken uiteraard allemaal vanuit huis.’

Het bedrijf doet hard zijn best om de dagelijkse verbinding en betrokkenheid te behouden. ‘Wij organiseren doorgaans leuke dingen. Van de kwartaalvergaderingen proberen we altijd iets speciaals te maken, maar ook daar moest een andere invulling aan worden gegeven. Middels een online cabaretshow en een bier pakket hebben we geprobeerd om er alsnog iets gezelligs van te maken.’

Deze betrokkenheid hebben jullie ook breder ingezet middels een eigen foundation: de Steenbrugge Foundation. Hoe is dit idee ontstaan?

‘De Steenbrugge Foundation is destijds opgericht omdat wij van mening zijn dat, op de momenten wanneer het goed gaat met ons als bedrijf, het fijn is om iets terug te kunnen geven aan de maatschappij.’ Daarbij benadrukt Dennis dat de foundation zeker niet is opgezet vanuit een marketingtechnische gedachte. ‘De focus moest dus niet op Stebru liggen. Daarom is de link naar de familienaam een bewuste keuze geweest.’

Met regelmaat ontvangt de foundation mooie verzoeken. Ieder voorstel wordt door de foundation in overweging genomen. Hier komt geen vastomlijnde selectieprocedure aan te pas. ‘Per situatie bekijken wij hoe wij een bijdrage kunnen leveren. Het afgelopen jaar hebben wij het Sophia Kinderziekenhuis gesponsord, maar ook een plaatselijke horeca ondernemer wiens restaurant moest sluiten. In deze tijden kijken we breder en dragen wij graag een steentje bij op basis van wat op dat moment goed voelt.’

Deze ‘steentjes’ zijn onlangs door vertaald naar een tastbaar object.

De Steenbrugge Foundation benaderde STEEN010 voor het ontwikkelen en uitvoeren van ‘Het Steentje van Steenbrugge’

‘Op basis van het concept van de foundation leek het ons leuk om bij iedere nieuwe bijdrage of sponsoring iets te kunnen geven wat, los van het geldbedrag, altijd zichtbaar zal blijven. Al snel was duidelijk dat dit een steentje moest zijn: tevens een mooie knipoog naar de familienaam. De keuze met betrekking tot de uitvoering was vrij snel gemaakt. Wij hebben een hele goede band met STEEN010 en doen al lang zaken. Hierna zijn we vrij snel richting het pand van STEEN010 gereden om ons plan te presenteren. Dit werd direct goed opgepakt. Er werd een panklare tekening gemaakt: precies het steentje zoals wij deze in gedachten hadden’. Vervolgens presenteerde STEEN010 een aantal geschikte steensoorten en ging de ontwikkeling van start. Het ‘Steentje van Steenbrugge’ was geboren.

‘Daarbij ben ik trots, omdat het ook echt bij ons past: wij doen de dingen vaak graag net even anders, op onze eigen manier. Bovendien bouwen wij altijd om te kunnen geven.’

‘Dit samenwerkingsproces is heel plezierig verlopen en wij zijn ontzettend blij met het eindproduct,’ aldus Dennis. ‘We hebben inmiddels een aantal steentjes mogen uitdelen en de reacties zijn zeer positief. Daarbij ben ik trots, omdat het ook echt bij ons past: wij doen de dingen vaak graag net even anders, op onze eigen manier. Bovendien bouwen wij altijd om te kunnen geven.’